UWAGA na odwodnienie ! Domowe sposoby na izotoniki.

UWAGA na odwodnienie ! Domowe sposoby na izotoniki.

Dodano - wtorek, Czerwiec 5, 2018

Odwodnienie organizmu to poważny stan, który stanowi zagrożenie zwłaszcza dla dzieci i osób starszych. Odwodnienie najczęściej kojarzy się z upałami, jednak do utraty wody przez organizm może dojść także zimą lub w wyniku różnych chorób. Samo odwodnienie to stan chorobowy, który jest wynikiem utraty wody i elektrolitów przez organizm. Te ostatnie są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, dlatego skutkiem odwodnienia jest zachwianie jego równowagi wodno-elektrolitowej.

Dzienne spożycie wody dla dzieci w wieku 14-19 lat i dorosłych wynosi od 25 do 35 ml na kg masy ciała. Zgodnie z  zaleceniami Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa i Żywności z 2010 roku ilość płynów w codziennej diecie dla kobiet powinna wynosić 2 l dla kobiet i 2,5 l dla mężczyzn. U niemowląt zapotrzebowanie na wodę można policzyć, przyjmując wartość 100-190 ml płynu/kg/dzień. Kobiety w ciąży powinny codziennie wypijać co najmniej 2,3 l płynów, a kobiety karmiące piersią nawet 2,7 l dziennie.

Jednak latem zapotrzebowanie wzrasta wraz ze wzrostem temperatury. Wówczas zaleca się zwiększenie ilości spożywanych płynów – o 250 ml na każdy stopień powyżej 37 st. C. Podczas upałów należy należy uzupełniać niedobory nie tylko wody, lecz także sole minerałów – zwłaszcza sodu i potasu.

Płyny to wszystkie rodzaje napojów, nie tylko woda, lecz także herbata, soki czy zupy. Bogate źródło wody (od 80 do 95 proc. jej zawartości) stanowią owoce, zwłaszcza arbuztruskawkimelonywinogronapomarańcze, a także warzywaogórkipomidory. Poza tym warzywa i owoce są źródłem minerałów, które traci się wraz z wodą.

Przed odwodnieniem mogą nas uchronić również napoje izotoniczne. Wyrównują one straty wody, witamin i soli mineralnych, które tracimy wraz z potem.

I nie chodzi tutaj, aby drogie, produkowane na skalę przemysłową napoje, ale wykorzystać proste i tanie przepisy na domowe izotoniki, które pomogą Wam przetrwać upały : )

 

MIODOWO – CYTRYNOWY

1 litr wody wymieszaj z 3 łyżkami miodu, sokiem wyciśniętym z całej cytryny i szczyptą soli. Najlepiej przygotuj go wieczorem i pij następnego dnia.

————————————————————————————————————-

JABŁKOWO – MIĘTOWY

Wymieszaj 1/2 litra soku jabłkowego z 1/2 litra naparu z mięty i sok z 1/2 cytryny lub całej limonki. Dodaj 2 łyżki miodu i 1/2 łyżeczki soli. Wymieszaj i według uznania, dodaj jeszcze musującą tabletkę magnezu.

————————————————————————————————————-

Z GRANATU lub WINOGRON

do 200 ml zagęszczonego soku dodaj 800 ml wody oraz 1/2 łyżeczki soli himalajskiej. Wymieszaj i gotowe !

————————————————————————————————————-

 

IZOTONICZNA ICE TEA

Do litra przestudzonej herbaty dodaj łyżeczkę soku z limonki, 3 łyżeczki miodu oraz 1/3 łyżeczki soli. Wymieszaj z lodem i już możesz pić !

————————————————————————————————————-

IZOTONICZNA ZIELONA LONG JING

Long Jing już sam z siebie pozytywnie wpływa na nasz organizm. Dlatego swój napój izotoniczny (czyli taki, który pomaga nawadniać organizm i wyrównywać poziom elektrolitów) postanowiłam przygotować właśnie na jej bazie. Taki napój bardzo dobrze gasi pragnienie i przyczynia się do prawidłowego nawodnienia, co jest ważne zwłaszcza podczas upałów, wysiłku fizycznego czy zwiększonego obciążenia organizmu. Świetnie nadaje się na letnie wędrówki lub wypady na plażę.

Składniki do przygotowania herbaty izotonicznej:

  • zielona herbata Long Jing w ilości 2 łyżeczek na kubek
  • 1-2 łyżeczki miodu
  • kilka kropel soku z cytryny
  • listek świeżej mięty

Herbatę przygotowujemy jak zwykle (80 stopni, 3-4 minuty). Po zaparzeniu dodajemy miód oraz sok z cytryny, pozostawiamy do wystygnięcia i chłodzimy.

 

SMACZNEGO !!!

Marki z którymi współpracujemy

  • Agafia logo
  • Bio logo
  • Dr. Konopka logo
  • Gertruda logo
  • Iceveda logo
  • Natura Estonica logo
  • Natura Siberica logo
  • Organic people logo
  • Organic shop logo
  • White Agafia logo